Friday, November 2, 2012

Doa sebagai hamba

Assalamualaikum..

Oktober da berlalu pergi, November ini akan diisi dengan hari-hari yang beerti, insyaallah.. Makin hari semakin bertambah usia diri, makin panjang dan berliku untuk sampai ke hadapan. Kehidupan harus diteruskan. kebahagiaan harus diusahakan, doa patut dipanjatkan. Kita cuma hamba pada DIA. DIA yg menentukan apa yg kita usahakan. Kalau tak dapat bukan bermakna DIA tak adil, tapi dia mahu menguji kesabaran, sebab dia mahu menggantikan dngan ganjaran yang lebih manis. Lebih indah dari apa yg kita damba. Semua tu tak terjangka. Berusaha dengan sesungguhnya. Jgn putus asa untuk berharap dari DIA. Minta pada DIA. DIA yg maha berkuasa, DIA yg maha kaya, DIA yg maha Adil. Rezeki dtg dari DIA. Cuma dari DIA. Berhenti meminta-minta pada manusia, berhenti terusan berharap dari mereka. 

MEREKA JUGA HAMBA PADA ALLAH SWT...

.......jadi usaha, berdoa, meminta-minta seperti pengemis hanya pada ALLAH Swt. Insyaallah, rezeki kita sudah ditentukan, wallahualam.

Ada waktu-waktu tertentu yang mempunyai nilai mustajab doa. Maka jangan sia-siakan kesempatan untuk berdoa di waktu itu.
1. Waktu sepertiga malam yang akhir
Sesungguhnya Rasulullah bersabda:
“Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya”.(HR Bukhari dan Muslim)
2. Sewaktu berbuka puasa bagi orang yang berpuasa
“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak”.(HR Ibnu Majah)
3. Doa selepas solat fardhu
“Doa itu mustajab pada waktu malam dan selesai solat fardu” (HR Al-Tirmizi)
4. Doa di dalam sujud
“Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan” (HR Muslim)
“Sehampir-hampir hamba kepada Tuhannya ialah ketika waktu sujud , maka perbanyakkanlah berdoa” ( HR Muslim )
5. Sesaat pada hari Jumaat
“Sesungguhnya pada hari Jumaat ada satu saat yang tidaklah bertepatan seorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan diberikan padanya, beliau berisyarat dengan tangannya akan sedikitnya waktu tersebut”. (HR Bukhari dan Muslim)
6. Ketika Lailatulqadar
Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w:
“Sekiranya saya bertemu dengan Lailatul Qadar , apakah yang perlu say abaca? Jawab Rasulullah s.a.w sebutlah olehmu Ya Allah, sesungguhnya Kamu Maha Pemaaf lagi Maha Mulia . Kamu sukakan kemaafan . Jesteru , maafkanlah aku .” (HR Al-Tirmizi, Ibn Majah & Al-Nasa’ie , lihat sahih Al-Tirmizi )
7. Ketika Hari Arafah
Dari ‘Amr bin Syu’aib Radhiyallahu ‘anhu dari bapaknya dari datuknya bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
“Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah”. (Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da’waat 13/83)
8. Doa antara Azan dan Iqamah
“Tidaklah ditolak doa diantara azan dan iqamah .” (HR Al-Tirmizi)
9. Ketika Hujan
Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340)

Sumber:  http://myibrah.com

No comments:

Post a Comment